SKINdoscope SL

click here to teleport

The skin is the largest human body organ, and besides being its protecting layer and a system that regulates the body temperature and receives pain and pleasure stimuli, it also strongly contributes to the individual identification: it is the skin that in the first place separates physically our inside and the outer world - the other. The color of skin -- maybe its most interesting and controversial characteristic -- has been reason for passions and wars in the human history, for it can either unite or separate, regarding resemblances or differences.

Using the skin color, the present work - SKINdoscope SL - builds an interactive tree in Second Life where each person who interacts with it creates a leaf with his/her skin color. The poetics and visual results are formed by and depend on the relationship between the leaves and their colors, in a game of alterity and identity. Since the person who interacts can choose the color either of his/her body or of his/her avatar body, the SKINdoscope SL - a digital work - reflects data from "real" and digital lives coexisting.

Also, the tree produces L$ 1,00 coins for each 10 new leaves created and the coins can be taken by any avatar who touches them. The coins represent the richness of people interaction and diversity. This ability of producing money in a tree is only possible in digital realms but it has extensions in the "real" life, in a cybrid process. Since this digital money can be used in "real" life too, digital and "real" mix again.

In this context, the present work intends to lead the participant to reflect about questions related to the poetics of the alterity/identity and the interpenetrations of the "real" and digital lives through a meteverse.

(See video)


PELEdoscópio SL

click aqui para se teleportar
A pele é o maior órgão do corpo humano, e além de ser sua camada protetora e um sistema que regula a temperatura corporal e recebe estímulos de dor e de prazer, ela também contribui fortemente para a identificação dos indivíduos: é a pele que em primeira instância separa fisicamente o mundo interior e o mundo exterior das pessoas -– o outro. Entre as várias características da pele que distinguem uma pessoa de outra, a sua cor é uma das mais interessantes e talvez a mais polêmica. A cor da pele tem sido motivo de paixões e de guerras na história da humanidade pois ela tanto pode unir como separar, tanto na semelhança quanto na diferença.

Baseando-se na cor da pele das pessoas, o presente trabalho – PELEdoscópio SL –constrói uma árvore no Second Life onde cada pessoa que interage é inserida na mesma como uma folha com a cor de pele da pessoa. Essa é a versão no SL do trabalho PELEdoscópio na web (www.peledoscopio.com.br), no qual a poética e resultado visual se formam e dependem das relações entre as folhas e as formas e cores de cada uma, num jogo de alteridade e identidade.

De acordo com o número de interações (folhas criadas), a árvore produz moedas de L$ 1,00 que podem ser pegas por qualquer avatar que as toque. As moedas representam a riqueza da interação e diversidade das pessoas. Essa habilidade de nascer dinheiro em árvore e de ser capaz de dá-lo é única e pode ser conseguida atualmente, de um modo confortável de interação, no Second Life.

Deste modo, este trabalho procura levar o participante a refletir sobre questionamentos relacionados à poética da alteridade, o valor e importância da diferença, e o modo como interagimos com ela quando a enfrentamos e nos posicionamos entre os outros.

(Ver o vídeo)

Copyright 2007 Martha C C Gabriel